Automatisch invullen van website formulieren: Roboform

Ken je dat, als developer, dat je gevraagd wordt om een issue te bekijken als ‘het aanvraagformulier’ wordt gesubmit. Dus je start de applicatie, vult het formulier in, en drukt op ‘submit’.  Je controleert even wat, klikt ‘back’, en je moet weer het formulier invullen. Dan moet je daarna wat code aanpassen, runnen, formulier invullen, styling bekijken, aanpassen, formulier invullen…. je begrijpt wat ik wil zeggen: elke keer een heel formulier invullen is niet leuk. Helemaal niet omdat als je later wat moet testen je het formulier zo beu bent dat je overal waar het kan de letter ‘a’ of het cijfer ‘0’ invult, en dat er nooit meer een representatieve input uit het formulier komt je applicatie. Aangezien ik ook in dat schuitje zit ging ik op zoek naar een tooltje dat dat invullen voor mij kan doen, en ik kwam uit bij Roboform.

Als je op de site van Roboform komt dan lijkt het in eerste instantie voornamelijk een passwordmanager. Daar gebruik ik het niet voor, ik gebruik het voor het automatisch invullen van formulieren tijdens testen.

Het werkt als volgt:

  • Je vult 1 keer een heel formulier in met representatieve data
  • Je klikt in de Roboform toolbar op ‘opslaan’
  • De volgende keer dat je het formulier moet invullen klik je in de Roboform toolbar op het ‘invul’ icoon en voila; de data staat ingevuld.

Je kunt ook meerdere keren verschillende input opslaan; je kunt dan later kiezen welke opgeslagen data je wilt invullen op dat moment. Het is voor zover ik weet niet mogelijk om (zoals je bij geautomatiseerd testen wellicht wilt) data random laten te genereren (bv elke keer een ander telefoonnummer) maar voor (debug) developer testen is het erg handig.

Het werkt in Internet Explorer, FireFox, Opera en Chrome.

In de gratis versie wordt een beperkt aantal url’s ondersteund (dus je kunt dan voor maximaal 10 url’s een formulier opslaan) maar als je vindt dat het prettig werkt dan kost het maar $9,99 (nee, ik heb geen provisie regeling) en dat was het mij persoonlijk zeker waard.

Leave a Reply

