Loggen in .Net met Nlog

Een component waar ik al enige tijd gebruik van maak is Log4Net.
Loggen is namelijk iets dat je wel graag doet, maar waar je niet te veel tijd in wil steken. En, omdat het vaak neerkomt op loggen naar een tekstbestand, de database of de eventlog, is het een van die functionaliteiten die zich prima leent voor iets dat nog niet heel vaak gebeurt: hergebruik. (behalve bij sommige klanten, waar ze open source niet toestaan en je een eigen log component moet schrijven. Nu ben ik geen pleitbezorger voor open source, maar in dit geval is het een absolute meerwaarde vind ik. Anyway, ik dwaal af, terug naar het onderwerp).
Wat altijd wel wat rommelig was, was de fase van het configureren van Log4Net. Ook al pakte je de config-file van het vorige project, zelden werkte het in één keer, en het grappige was dat collega’s hier ook last van hadden (voor als je denkt dat het toch vnl. aan mij ligt :-))
Maar nu op een nieuw project gebruiken ze Nlog. In de introductie ervan verwijzen ze al naar Log4Net (dat ze een vrij gelijke API hebben) maar het mooie is: geen enkel probleem met de configuratie.
Iets dat ik erg prettig en user friendly vind: je hoeft niet aan te geven waar je config-file precies staat, als je ‘m een bepaalde naam geeft en in dezelfde map als je app.config zet, dan pikt Nlog deze automatisch op. En alle config voorbeelden (ik heb gebruik gemaakt van de eventlogger, filelogger en maillogger) uit de help werken direct, en de parameters zijn zo duidelijk genaamd dat ze voor zich spreken.
En het goede (en verwachte) nieuws is dat ie gewoon snel logt. Oftewel: ik ben om naar Nlog.

Leave a Reply

