The Pragmatic Programmer: From Journeyman to Master

Altijd fijn, als je een boek koopt waar je met plezier in leest. Deze dus ook. Had ‘m volgens mij op aanraden van iemand anders aangeschaft, en toen ik ‘m in handen kreeg was ik gelijk teleurgesteld: het boek was uit 1999! Zal me lekker pragmatisch zijn, zeker tips hoe je moet omgaan met klachten op je MS-Dos scherm? Niets was minder waar.
Een boek geschreven om een tip-lijst heen (dat zie je tegenwoordig ook wel veel, in elke paragraaf een ‘tip’, dus in dat opzicht waren zo ook al bij). Oftewel: het boek vertelt hoe je een goed pragmatisch developer kan zijn en worden, en vat alle stukjes aan het einde van de paragraaf samen als een tip. Het leuke is dat al die tips, met korte omschrijving, ook als uitscheur lijst achterin het boek zit.
En ik heb het nu twee weken uit, en sindsdien markeer ik op die lijst als ik de tip ook in andere artikelen lees, en ik de tip ook van waarde acht. Zo krijg je zo maar je eigen Agile-wiki op papier.
Anyway, het boek bevat 70 tips die variëren van ‘inkoppers’ tot ‘oh ja’ tot ‘oeps in de valkuil stap ik ook’ tot ‘waarom heb ik dat zelf niet bedacht’.
Soms wel een beetje achterhaald als ze het hebben over tooling en dergelijke, maar de principes staan nog altijd overeind.

Leave a Reply

